
 

 

 

 

 

 

 

 

 

Media Bias in Nepal: 

A Comparative Study of English-Language Daily Newspapers 

 

 

Kimberlee M. Hurley 

The New School 



i 
 

Table of Contents 

 

Introduction………………………………………………………………………………………..1 

A Brief History: Media in Nepal……………………………………………………………...…..2 

A Brief History: Nepali Politics and the Constituent Assembly…………………………………..5 

Methodology………………………………………………………………………………………6 

Analysis of Kathmandu Post: Front Page…………………………………………………...…….6 

Analysis of República: Front Page………………………………………………………………11 

Comparative Analysis: Front Page……………………………………………………………....12 

Analysis of Kathmandu Post: Editorial……………………………………………………….....20 

Analysis of República: Editorial…………………………………………………………………22 

Comparative Analysis: Editorial…………………………………………………………………26 

Key Findings……………………………………………………………………………………..27 

Conclusion……………………………………………………………………………………….30 

Bibliography……………………………………………………………………………………..32 

Appendix I: Journalist Code of Conduct 2003 (2060)…………………………………………...33 

Appendix II: Political Cartoons………………………………………………………………….36 

Appendix III: Front Page Comparison…………………………………………………………...41 



1 
 

 This paper will analyze political biases in two of the major English-language dailies in 

Kathmandu in May 2010, focusing on the lead-up to the Constituent Assembly term extension.  

The two newspapers to be examined are Kathmandu Post, published by Kantipur Publications 

Ltd., and República, published by Nepal Republic Media Pvt. Ltd.  These two newspapers are 

among the three most prominent English-language dailies in Nepal (the other is The Himalayan 

Times, published by International Media Network Nepal (Pvt) Ltd.). 

 There are a few major topics that were a focus in this analysis.  The main topics discussed 

by the newspapers are the Maoist general strike, which started at the beginning of the month and 

lasted nearly a week, the expiration of the CA tenure and the possibility of extension, and various 

issues related to the peace process and CA extension – PLA integration, resignation of the Prime 

Minister, and debates over the formation of a national consensus/unity government versus a 

majority government.  The presence of articles on other topics was noted in order to properly 

analyze front page coverage. 

 The selection of Kathmandu Post and República as the papers for analysis stems from 

several issues.  First, the two papers share a common history.  The editors and much of the staff 

of República are former staff of Kathmandu Post, who broke off in 2008 following a dispute 

between Kantipur partners.1  This common history has sparked a desire on behalf of República to 

set itself apart from its ‘predecessor’.2

 Another reason for the selection of these two papers is ownership.  Kantipur Publications 

and Nepal Republic Media are both Nepali media houses, based in Nepal and owned by Nepalis.  

  Considering these facts, the dynamics between the two 

newspapers is something worth studying. 

                                                            
1Subel Bhandari (journalist) in discussion with the author, 4 July 2010. 
2 Damakant Jayshi (editor, journalist) in discussion with the author, 29 July 2010. 



2 
 

International Media Network Nepal is Indian-owned.  In studying Nepali media bias, it seems 

illogical to focus on a newspaper whose publisher is foreign, despite the fact that it is created for 

a Nepali audience.  The fact that the publisher is foreign adds an entirely new layer of bias to the 

paper, on top of anything else that may be present in the text of the paper itself. 

 In terms of readership, Kathmandu Post estimates a circulation between 50,000 to 

60,000.  Over 50% of that is estimated to be the newspaper’s subscription base, as it does not 

receive many advertisements to produce revenue.  Instead, subscriptions serve as the primary 

source of income.3  República’s circulation is reported to be larger than Kathmandu Post, falling 

behind The Himalayan Times in rankings for English-language daily print media.  Like 

Kathmandu Post, República’s subscription base is substantial as well.  The paper has reported 

that its stand sales are not as good as Kantipur newspapers or The Himalayan Times.4

  

 

A Brief History: Media in Nepal 

 The history of independent media in Nepal is quite short for such an old country.  Under 

the monarchy, freedom of speech was quite limited, which therefore restricted the topics on 

which journalists could report.  The Constitution of 1990, established after the broad call for 

democratic reforms across the country that year, offers increased journalistic freedom compared 

to the previous Panchayat era, yet still places impediments to independent reporting. 

 Part III, Article 12 of the Constitution of 1990 sets out the people’s right to freedom, with 

the foremost freedom being that of freedom of opinion and expression.  However, the 

                                                            
3 Akhilesh Upadhyay (editor, journalist) in discussion with the author, 27 July 2010.  
4 Jayshi. 



3 
 

constitution places a sub-clause to these freedoms, stating that these freedoms are granted 

“providing that” a number of conditions are met.  These conditions, or more accurately described 

as restrictions, state that nothing may “undermine the sovereignty and integrity of the Kingdom 

of Nepal, or which may jeopardize the harmonious relations subsisting among the peoples of 

various castes, tribes or communities, or on any act of sedition, defamation, contempt of court or 

incitement to an offence; or on any act which may be contrary to decent public behavior or 

morality”.5  These restrictions were taken to the extreme under the rule of King Gyanendra, who 

clamped down on the press multiple times during his rule.  Michael Hutt, in his analysis of 

Nepali language media in 2001, cites media analyst Rama Parajuli, who commented on the 

complexity of the issue surrounding the royal massacre on June 1, 2001.  Parajuli states, “If a 

prime minister had been murdered… no newspaper would have neglected to report on it, but 

because the incident involved the king and the royal family, the newspapers preferred to remain 

silent.”6

 As time passed, alternative theories to the massacre (the official version stated that 

Crown Prince Dipendra massacred his family over their refusal to let him marry his girlfriend) 

popped up, which prompted a strict crackdown on all forms of media.  Baburam Bhattarai, 

currently number two in CPN (Maoist), published an editorial in Kantipur alleging the massacre 

was conceived by Indian forces looking to dispose of a nationalist Nepali king (Birendra) in 

favor of one that would “do India’s bidding” (implying Gyanendra).  The same day the article 

  While at this point it was still self-censorship, blatant political censorship was soon to 

come. 

                                                            
5 “The Constitution of the Kingdom of Nepal 1990,” Federation of Nepali Journalists, 
<http://www.fnjnepal.org/index.php?cid=83>. 
6 Michael Hutt, “Things That Should Not Be Said: Censorship and Self-Censorship in the Nepali Press Media, 2001-
02,” The Journal of Asian Studies 65, No. 2 (May 2006): 368. 



4 
 

was published, the editor, managing director, and director of Kantipur Publications were arrested 

and charged with treason, although they were later released.7

 The year 2005 was another particularly bad year for journalists and freedom of speech in 

Nepal.  King Gyanendra instituted a massive censorship campaign at this time, directly telling 

editors what could and could not be published.  Gyanendra backed this up with force.  According 

to one Nepali journalist, the king sent armed military officers into editorial rooms, making the 

decision on what should be published.

 

8  Nepali Times, a prominent weekly English-language 

paper founded by Kunda Dixit, fought the censors by publishing the paper as is, with large 

blocks of blank space where the censored articles were.9

 The interim constitution of 2007 has provided protections for press freedom and freedom 

of speech.  Similar to the previous 1990 Constitution, the interim constitution also limits speech 

on anything that would undermine the sovereignty or integrity of Nepal.  However, the interim 

constitution goes on to state, most importantly in a post-Gyanendra era, “No publication and 

broadcasting or printing of any news items, editorial, article, writings or other readings, audio-

visual materials, by any means including electronic publication, broadcasting and press, shall be 

censored.”  Another important section states: “No newspaper, periodical or press shall be closed, 

seized or be cancelled the registration for printing and publishing any news items, articles, 

editorial, writings or other reading materials.”

  This armed force within the newsroom 

completely undermines journalistic freedom. 

10

                                                            
7 Ibid., 370. 

 

8 Bhandari. 
9 Kunda Dixit, interviewed by Julia Heming, Columbia Journalism Review, 30 Sept. 2005 
<http://www.cjr.org/the_water_cooler/kunda_dixit_on_resisting_press.php>. 
10 “Interim Constitution 2007,” Federation of Nepali Journalists <http://www.fnjnepal.org/index.php?cid=83>. 



5 
 

 Has this been followed?  Regarding the government, it has.  The state itself has made no 

restrictions on the press.  However, political parties have engaged in imposing various forms of 

censorship.  In August 2007, the All Nepal Communication, Printing and Publications Workers’ 

Union (CPPWU), a Maoist-affiliated trade union, effectively shut down production on The 

Himalayan Times and Annapurna Post (The Himalayan Times’ sister publication) over labor 

disputes.11  As a result, The Himalayan Times and Annapurna Post were not able to release 

broadsheets between August 12 and August 15.  By August 16, the dispute had been resolved 

and both newspapers were back on newsstands.  More recently, in May 2010 Maoists torched a 

van carrying copies of República and Nagarik, in response to articles discussing Maoist 

involvement in the abduction of Dr. Bhakta Man Shrestha.12

 

  While these actions are not coming 

from the state per se, they are coming from political parties involved in the state. 

A Brief History: Nepali Politics and the Constituent Assembly 

 In 2008, elections were held for the Constituent Assembly, the constitution-writing body 

provided for in the Comprehensive Peace Agreement signed between the government and the 

rebel Maoists in 2006 that ended the 10-year long Maoist insurgency.  The Maoists emerged as 

the largest party, a surprise to many.  The Interim Constitution of 2007 set a provision for the 

Constituent Assembly to be active for two years after the date of its first meeting, which was 

held on May 28, 2008.  As of the time of writing, the Constituent Assembly’s work has not been 

completed; this necessitated some provision to prevent the disintegration of the government and 

address the fears of a new outbreak of war, which was on the minds of many.  The month of May 

                                                            
11 “Maoist unionists halt THT, AP publication,” Kathmandu Post (Kathmandu, Nepal), 13 August 2007. 
12 “Van burnt with two inside,” República (Kathmandu, Nepal), 30 May 2010. 



6 
 

2010 was full of discussions on the CA, which effectively held the future of the country in its 

hands. 

 

Methodology 

The articles on front pages were ranked as ‘major’ and ‘minor’ stories.  ‘Major’ stories 

are classified as those with a large headline – typically set apart by bold or italicized font, or all 

capital letters – and a significant amount of text on the front page, typically using multiple 

columns.  ‘Minor’ stories are those who are inset into larger articles or are short paragraphs, 

usually along the left or right sidebar.  The typical designation is three to four major stories on 

each front page, with minor stories occupying any remaining space on the page.  Also, images 

(photographs and political cartoons) occupying a large amount of space on the page were treated 

in a similar manner as full-length articles. 

 

Analysis of Kathmandu Post: Front Page 

 During the month of May 2010, Kathmandu Post devoted a significant amount of its 

front page real estate to the upcoming deadline for the Constituent Assembly’s term and the 

assorted political issues, events, and debates that occurred in tandem with the term deadline.  On 

most days in the month, at least half of the front page stories were on topics relating to the CA 

term extension and/or the peace process.  Throughout the duration of the Maoist general strike 

that occurred the first week of May, Kathmandu Post’s front page was saturated with coverage of 

the strike. 



7 
 

 Once the strike ended, the paper remained focused on the major political debates 

occurring at the time.  Many of the articles seem to reiterate what has already been said on these 

topics, providing a great deal of repetition.  In that manner, it would be easy for a reader to pick 

up the paper once and have a general understanding of the political situation as-is, but for daily 

readers, the repetition only highlights how much things have been stalled in the government and 

CA. 

 One of the most prevalent topics discussed is the CA extension, which was focused on in 

approximately 16 front page articles between May 9, the day strike coverage ended in the papers, 

and May 31.  As the expiration of the CA’s tenure was the most pressing issue during that time 

frame, it is understandable that this would be the most prevalent topic.  Also, particularly as time 

passed and the CA deadline loomed closer, coverage of the extension became increasingly 

prevalent. 

 An early article on the possibility of extending the CA came on May 12 in the top story 

on the page, “Prez urges PM to look sharp, avert crisis”.  As the title implies, the article discusses 

how the president and prime minister met to discuss the constitutional process, with the president 

urging the prime minister to seek consensus between the major parties and start working to 

amend the interim constitution to allow for a term extension.  More directly, the paper stated, 

“Nepal told Yadav that it is now impossible to promulgate the new constitution within the 

stipulated time frame, and, as such, the CA tenure needs to be extended.”13

                                                            
13 “Prez urges PM to look sharp, avert crisis,” Kathmandu Post, 12 May 2010. 

  A few days later on 

May 15, the debate started in the news on how long a potential extension should be, although 

there was still no agreement of any sort on extension. 



8 
 

 A May 18 article which also was the main story on the front page, focused on the issue of 

CA extension.  It gives some background on how the CA tenure was structured within the 

interim constitution, which is the first time in this time frame that this explanation has occurred.  

Other articles between this date and May 29 (the day the extension was reported in the papers) 

placed emphasis on extension before the various issues related to it.  Only two days within that 

time frame failed to have a major story discussing the CA extension. 

 Many of the articles, however, tie multiple topics together.  The most common topics 

included in debates on the CA extension include the issue of consensus, formation of a new unity 

government and resignation of the prime minister; the status of the peace process and the issue of 

integrating former PLA combatants into national security forces.  The previously mentioned May 

15 article, which was the top story of the day entitled “Allies at variance over CA tenure,” 

discusses not only the debate over the length of the CA term extension, but also the importance 

of consensus in continuing the constitution-writing process, with Nepali Congress Spokesman 

Arjun Narsingh KC being quoted as saying, “If there is consensus among parties, we can have a 

statute within six months.  If not, even a six-year extension would be insufficient”14

 Even in articles where the CA extension is not the main concern, it still is drawn into the 

topic under discussion.  The second story on May 16 entitled “Congress, UML may yet 

capitulate: Maoist leader” mostly discusses intra-party debates on integration and the selection of 

a potential new prime minister, but at the end of the article a Maoist party leader was cited, 

discussing the possibility of extending the CA’s tenure in response to the other issues mentioned.  

.  In this 

manner, Kathmandu Post does an excellent job of showing how intertwined these various 

political issues are. 

                                                            
14 “Allies at variance over CA tenure,” Kathmandu Post, 15 May 2010. 



9 
 

The following day, the main article discussed Nepali Congress discussions regarding leadership 

of the new government, also mentioning at the end the inter-party debate on the length the term 

extension should be.  A secondary article the same day discussed Maoist debates on the political 

system (consensus versus majority), also citing the Maoist stance on CA extension at the end. 

 The second most prevalent topic discussed as a main topic in large front page articles is 

the issue of the peace process and the formation of a unity government.  As with the CA 

extension, this was discussed many times alongside other topics, especially as issues of 

integration and the resignation of the prime minister are deeply tied into the peace process and 

formation of a unity government.  Coverage of the formation of a unity government started early 

in the month, especially as it was one of the focal points of the Maoist general strike starting at 

the beginning of the month.  A May 5 article titled “NC, UML tread common turf” discussed 

how Nepali Congress and UML began to show support for consensus.  As this article was 

published in the midst of the strike, the NC/UML discussion focused on ending the strike by 

holding talks on the issue of forming a consensus government.  The article also reports that the 

prime minister agreed to quit after his party suggested that there was no alternative.  After the 

CA extension was passed, debates on the resignation of the prime minister began in earnest as 

that was one of the stipulations of the three-point agreement made when extending the CA term. 

The largest debate that appears when discussing the prime minister and the formation of a 

national consensus/unity government is that opponents of the prime minister insisted that his 

resignation would pave the way for the unity government.  Between May 5 and May 30, there 

were 8 articles specifically dealing with the issue of consensus, many of them tied to the issue of 

the prime minister.  The bulk of these articles discussed political debates between parties over a) 

whether the prime minister should resign or not and b) who would become the new prime 



10 
 

minister after Nepal resigns.  Kathmandu Post provided a wide array of views, discussing every 

party’s position on the two issues over that time period. 

Articles covering various declarations, statements, and other public posturing by the 

Maoists were also prevalent during this time.  Excluding the Maoist general strike at the 

beginning of the month, as it is natural that the party would be discussed in the process of 

reporting on the strike, Kathmandu Post covered various stories on the Maoists between the end 

of the strike and the end of the month.  In the course of its reporting, the paper consistently 

alternated between stories critical of the Maoists and stories explaining the Maoist defense for 

certain events, policies, and statements. 

In a trend quite unusual for established, respected newspapers, Kathmandu Post 

occasionally places editorial or commentary pieces on the front page.  While they are generally 

labeled as such, it does place a strain on credibility as it may appear as trying to pass opinion off 

as fact.  Over the course of a one-month period, five such stories appeared.  Some were labeled, 

appearing as ‘Analysis’ or ‘Editorial’; however, others were not set apart in any manner. 

A May 2 article by Prashant Jha (“Avid ears soak in Red rhetoric”) appears at the bottom 

of the page, documenting the Maoist May Day rally.  However, the article reads much more like 

a narrative than a general news article.  At the end, the author poses a question to his readers- 

“Will we again make the mistake of not believing what the Maoists say?”15

                                                            
15 Prashant Jha, “Avid ears soak in Red rhetoric,” Kathmandu Post, 2 May 2010. 

  By raising a 

question within the article, it ceases to be an unbiased source of news but a vehicle for opinions.  

The question itself implies that the author believes that the Maoists should be listened to.  The 



11 
 

article asserts more than a neutral tone, and generally articles as such should not appear on the 

front page. 

Another similar front page story is “Gobbledygook had all writhing,” which appeared on 

May 29, after the CA extension passed.  The article appeared in the middle page and discussed 

the extensions and the limited number of CA members actually involved in the deal.  Despite the 

factual aspects of the article, it still reads more like a narrative or op-ed than a straight news 

piece.  The previous day, Kathmandu Post ran a pure editorial piece (labeled as such) on the 

front page, in a prominent position above the fold.16

 

  While minor, these actions still play a role 

in affecting the newspaper’s credibility as a neutral, unbiased source of news. 

Analysis of República: Front Page 

 In the month of May 2010, República gave a large amount of coverage to the CA 

extension, significantly more than most other topics.  The only other topic discussed on the front 

page in as much detail were Maoist statements, events, and other occurrences.  After the end of 

the Maoist general strike, República featured a front page story on the CA term deadline and 

extension nearly every day, particularly as the deadline came nearer.  Stories on the front page 

focused more on the general terms of the extension, rather than political bickering over what 

should be done before extension is approved.  In general, only the issue of the prime minister’s 

resignation was discussed at any length in these front page articles.  The stories also had a decent 

share of information regarding Maoist objections to the extension, which mostly tie in with the 

issue of the prime minister. 

                                                            
16 “Don’t put nation on razor’s edge,” Kathmandu Post, 28 May 2010. 



12 
 

 As mentioned, coverage of the Maoists was quite prevalent on the front page, almost as 

much as the CA extension.  Many headlines focused on statements made by Dahal.  Following is 

a selected list of front page articles over time focusing on Dahal’s various statements: 

• ‘Ball in ruling parties’ court: Dahal’ (May 9, 2010) 
• ‘Dahal sorry for hurting Kathmanduites’ (May 13, 2010) 
• ‘CA to be in dormant mode if term not extended: Dahal’ (May 21, 2010) 

These three stories’ headlines explicitly place the focus on Dahal, although they do discuss other 

people, parties, and viewpoints.  In this manner, these may be a sign of an overinflated 

importance placed on Dahal and the Maoists.  Whether this is in a negative or positive way will 

be discussed later. 

 There were a few other important topics discussed on the front page, although not nearly 

at as much length as the CA extension and Maoists.  Those topics include intra-party and inter-

party talks, the issue of the prime minister (also mentioned in issues regarding the CA 

extension), the peace process and formation of a unity government, and integration of PLA 

combatants.  These same topics were also discussed in various minor articles sprinkled 

throughout the front page across the month. 

 

Comparative Analysis: Front Page 

 One of the most important aspects of the comparison between front page stories in 

Kathmandu Post and República is the aspect of political bias present in each paper as seen 

through the articles.  Another important aspect of comparison is the level of detail within articles.  

Examining the consistency of detail provides a lens through which to view a newspaper’s 

credibility and respectability.  A newspaper that simply states the basic facts but does not begin 



13 
 

to scratch the surface on issues fails in portraying a detailed, in-depth analysis of the topics 

discussed.  In that manner, a newspaper or reporter that fails to investigate its claims can be seen 

as a more untrustworthy source than one that fully researches the topics and provides a great 

amount of detail to the reader. 

 In terms of political bias, on a most basic level I have registered the number of times each 

political party appears in the top three headlines on the front page of each paper, from May 1 to 

May 31.  For Kathmandu Post, ‘Maoist’ or ‘Maoists’ appears in the headlines a total of 13 times.  

References to Dahal specifically occurred 5 times.  Also occurring 5 times was ‘NC’, and ‘UML’ 

appeared 4 times.  The numbers are different when looking at República.  In that newspaper, 

‘Maoist’ or ‘Maoists’ appeared a total of 25 times.  ‘Dahal’ appeared 6 times, and ‘NC’ and 

‘UML’ were each only mentioned twice in the month-long span.  In terms of percentage, 

Kathmandu Post’s mention of ‘Maoists’ on the front page was 48% of the total amount of 

political parties covered, and República’s mentions consisted of approximately 71% of the total.  

Clearly, República’s coverage is more disproportionate than that of Kathmandu Post. 

 In terms of actual content of those articles, many of República’s articles using ‘Maoist’ or 

‘Maoists’ in the headline have taken a negative stance on Maoists.  Kathmandu Post does this as 

well, but not to quite the same extent as República.  This is important because headlines are what 

initially draw the reader into the article.  For a reader looking for news on a specific party, seeing 

the name in the headline will draw them in.  Despite the fact that other front page articles may 

shed a positive light on a party, the negative story using the party name in the headline will draw 

more attention. 



14 
 

 One example of this is a comparison of two front page articles from May 10.  The two 

articles were both the top headline on their respective papers, discussing a violent clash in which 

police, media personnel, and Maoists were all injured.  However, the title of the headline gives 

each story a definitive emphasis.  The article in Kathmandu Post is titled “Red rage rules at 

Maitighar,” whereas República’s article on the topic is titled “Maoists attack mediapersons.”  

The titles themselves reflect the bias.  

“Red rage rules at Maitighar” discusses the clash in Maitighar, discussing Maoist attacks 

on civilians and journalists.  However, it also discusses Maoist claims of provocation by others.  

“Maoists attack mediapersons” is quite anti-Maoist, not providing any Maoist statements on the 

attack.  One section of the article, describing the attack, says that Maoists “mercilessly attacked a 

photo-journalist” and “brutally attacked” another.  This language displays a clear dislike of 

Maoists, intent on showing the level of brutality party cadres displayed.  Another telling quote 

appeared early in the article: “A day after Maoist Chairman Pushpa Kamal Dahal spat venom at 

the media following withdrawal of the general strike, agitators on Sunday followed suit by 

venting their frustrations against media persons in the capital.”17

 Apart from the Maoists, Nepali Congress and UML were also mentioned in headlines.  

However, the treatment of Nepali Congress and UML are considerably different than the 

treatment of Maoists.  In both papers, treatment of Nepali Congress and UML have been either 

neutral or positive towards one or both of the parties.  República’s articles have been neutral, 

with one article taking a neutral stance on the Maoists as well within (“No govt change sans 

accord: NC tells Maoists,” 4 May 2010).  The articles in Kathmandu Post have been either 

  This statement seems to imply 

that Dahal encouraged them to do this in some way. 

                                                            
17 “Maoists attack mediapersons,” República, 10 May 2010. 



15 
 

neutral, or taking a slightly positive stance on all parties.  The ‘positive’ aspect comes out of the 

positive dialogue expressed by parties that is documented within the articles.  For example, a 

May 5 article in Kathmandu Post stated that ‘for the first time’, Nepali Congress and UML 

expressed their readiness for a consensus government and agreed to resolve the stalemate 

through a package deal.18

 República also makes a great deal of use of political cartoons on its front page.  While 

Kathmandu Post has also featured some political cartoons, the two papers show different 

political thoughts through these cartoons.  In the month-long span, República featured four 

political cartoons on the top of the front page.  Each of these cartoons featured an image of 

Dahal, portraying him in a negative or critical light.  In contrast, Kathmandu Post’s front page 

cartoons that appeared above the fold on the page either did not cite political parties at all, or 

portrayed leaders from all three major parties. 

  This article, rather than discussing parties’ sticking points, mentioned 

forward progress that parties were making. 

 One of the most charged cartoons appeared on May 10 in República, the same day the 

media reported on a violent clash in Maitighar, in which journalists were attacked.  The 

accompanying article states, “A day after Maoist Chairman Pushpa Kamal Dahal spat venom at 

the media following withdrawal of the general strike, agitators on Sunday followed suit by 

venting their frustrations against media persons in the capital.”19

                                                            
18 “NC, UML tread common turf,” Kathmandu Post, 5 May 2010. 

  This statement, combined with 

the cartoon, makes it clear that República’s take on the situation is that Dahal intentionally 

incited his cadres to specifically attack journalists. 

19 Sundar Khanal, “Maoists attack mediapersons,” República, 10 May 2010. 



16 
 

 

 Other cartoons are equally as critical of Dahal.  A May 1 cartoon displays an image of a 

May Day rally, with everyone holding a ‘May Day’ sign and Dahal in front holding a ‘Me Day’ 

sign.  The implication here is that the purpose of the Maoist-led May Day rally was for Dahal’s 

own self gratification and self promotion.20

                                                            
20 For images, please see Appendix II. 

  Another one appeared May 9, the day after the 

papers reported on the peace rally held in Kathmandu to protest the Maoist general strike.  This 

cartoon portrays a sheepish-looking Dahal offering a small olive branch to an oversized, 

bandaged, slightly angry-looking dove likewise holding an olive branch.  One conclusion from 

this is that Dahal was wrong for starting the general strike, and that in realizing its failure, he has 

come crawling back to apologize to the people, who showed up in great numbers to the peace 

rally the previous day. 

Figure 1: May 10 political cartoon in República 



17 
 

 As mentioned, political cartoons in Kathmandu Post are more politically neutral, 

although still critical of whatever situation they are depicting.  Throughout May, there were only 

2 political cartoons appearing above the fold as a large image, both towards the end of the 

month.  The first appeared on May 20, giving a critical take on the process of consensus in the 

CA. 

 

 

In the figure, two bulls representing consensus are going head-to-head, as statute drafting is off 

to the side, looking helpless.  The implication here is that political bickering has negatively 

affected the constitution drafting process, with it getting completely ignored in the mess.  The 

other political cartoon appearing in Kathmandu Post in May was on the 28th and shows political 

leaders looking over a baby (the CA), stating, “Let us continue the dialogue!  It’s still alive & 

Figure 2: May 20 political cartoon in Kathmandu Post 



18 
 

kicking!”  A vulture is seen over the scene, intently staring at the baby.  It reflects the last-minute 

dialogue that was necessary to enable the extension of the CA, while giving a less-than-positive 

portrayal of the figures involved. 

 A final difference between the two papers in terms of front page coverage is the levels of 

coverage on national, regional, and international events.  In general, República gives a great deal 

more of international coverage on the front page than does Kathmandu Post.  When Kathmandu 

Post covers international events on the front page, those events are usually regional, involving 

events occurring in South Asia. 

 Editors from both newspapers explained the process of selecting stories for the front page 

of the newspaper.  In terms of international coverage, an associate editor of República stated that 

anything that the staff deems important is given priority, even if it is beyond the national 

borders.21  Kathmandu Post’s editor, Akhilesh Upadhyay, explained the lack of international 

stories as a result of the editors’ contexts.  As Nepalis, he said, they are very political, often 

giving importance to stories of that caliber precedence due to their own interests in the topic.  

However, he did note that in the last week of July, there were at least four international news 

stories on the front page.22

 In general coverage, Upadhyay describes Kathmandu Post’s front page content as 

“spasmodic, event-driven.”  In terms of the heavy political coverage, his criticism is, “There’s a 

view in the newsroom that politics sells, but it doesn’t have to be so event-driven.  I often tell 

them that it should be more proactive than reactive coverage.  It’s more a lack of imagination on 

  Their coverage of international events does seem to be changing, 

then. 

                                                            
21 Jayshi. 
22 Upadhyay. 



19 
 

the part of the editors more than anything.”23

 Damakant Jayshi, Associate Editor of República, discussed a different system of 

selecting front page stories.  He stated as most of the team is from Kathmandu Post, they decided 

to change the style of politically-heavy front pages for their newspaper.  One instance of that is 

featuring more stories on the social front.  Jayshi cited three series of stories that República runs, 

one of which is ‘Reporting Heroes’.  According to him, this focuses on the ‘unsung heroes’ of 

Nepal, those who have done something good but haven’t been reported yet.  República also 

ensures to cover any significant news, like if a deal has been made or broken, or if someone has 

said something new.  The staff also tracks stories online, giving them a picture of what stories 

readers prefer.

  In terms of the readership, Upadhyay states that 

readers don’t care what news is on the front page, as long as it is good news.  The main concern 

here would be producing quality news to put on the front page, not news on any particular topic. 

24

 These editors’ perspectives on the front page reflect observations made through 

examining the month of May.  República often features human interest pieces, sometimes tying 

them to political events.  Often throughout the course of the strike, pieces covered the effect of 

the bandh on residents of Kathmandu, as well as those involved in the strike.  One notable story 

appeared on May 14, titled “Hard-hit Bhariyas question their sorry state.”

 

25

 

  The article focuses 

on Bhariyas, or porters, and how the bandh negatively affected their way of life.  Kathmandu 

Post has also had a much larger portion of the front page dedicated to political stories on a daily 

basis, which at times led to repetition of the main points in a number of stories. 

                                                            
23 Upadhyay. 
24 Jayshi. 
25 Avash Karmacharya, “Hard-hit Bhariyas question their sorry state,” República, 14 May 2010. 



20 
 

Analysis of Kathmandu Post: Editorial 

 The editorial analysis was done in two parts.  Unsigned editorials were examined as one 

group, as these are representative of the newspaper’s view as an entity.  Signed editorials are the 

opinion of the individual author, yet can also be seen as reflective of the type of opinions the 

newspaper supports.  Typically, each issue of the newspaper features one unsigned editorial, and 

a number of signed ones.  For this analysis, the focus was solely on editorials discussing political 

issues. 

 Kathmandu Post’s staff (unsigned) editorials showed consistency in its political 

viewpoints.  Many of the editorials urged the parties to find a path forward to extend the CA.  In 

some, the editorial expressed the view that parties should show flexibility towards Maoist 

demands.  During the strike, editorials kept calling for the end of the strike and the return of the 

Maoists to the negotiating table.  One editorial published on May 4 entitled “No time to lose” 

stated, “Once again, we urge both the sides to realise the gravity of the situation and sit down for 

talks in a spirit of compromise and settle the outstanding issues at the earliest.”26

 One editorial that urged a more sympathetic Maoist stance is “The safest bet,” which 

appeared on May 19.  The article states: 

  This is typical 

of the staff editorials in Kathmandu Post. 

The other parties for their part would do well to demonstrate greater flexibility towards 
the Maoists’ demand for a national unity government.  Their recent actions seem to 
demonstrate that they are intent on driving the Maoists into a corner.  This could have a 
serious detrimental impact on the peace process.27

                                                            
26 “No time to lose,” Kathmandu Post, 4 May 2010. 

 

27 “The safest bet,” Kathmandu Post, 19 May 2010. 



21 
 

Another article, “Things to do,” is critical of the other major players (Nepali Congress and 

UML), saying “The current governing coalition was formed with the single objective of keeping 

the Maoists out of power and attempting to weaken them.”28

 The signed editorials are also consistent in their viewpoints, considering the variety of 

writers contributing to these pages.  These editorials in general show a mistrust of all political 

parties, and are critical of them as well.  For example, a May 4 editorial by Anil Bhattarai states, 

“It is no less ironical that while Nepal’s media, political commentators and political party leaders 

were creating hype about the Maoists’ supposed plan of violent state capture, the student wings 

of two major ruling coalitions were busy breaking each other’s heads on Kathmandu’s busy 

thoroughfares.”

  Over the course of the month, these 

articles show that Kathmandu Post’s stance is that the ruling parties must account for the Maoists 

– especially as they are the largest single party in the CA – and that all parties need to ignore 

political fighting and work together to complete the peace process. 

29  In short, it is calling out the hypocrisy of the ruling parties for criticizing the 

Maoists for their violent actions while ignoring the violent actions of their own parties.  Another 

article asks “Why are the Maoists and UML-Congress bent on aborting the peace process…?”30

 There are also a few that are critical of Prime Minister Nepal.  One in particular is a May 

4 editorial by Aditya Adhikari, which says that “the position Nepal finds himself in now is 

equivalent to the one he held between 2004 and 2005…” as an instrument of the Indian 

  

Here, the criticism is on all parties; the statement is that each of the three major parties are at 

fault for the state of the country currently. 

                                                            
28 “Things to do,” Kathmandu Post, 21 May 2010. 
29 Anil Bhattarai, “The long haul,” Kathmandu Post, 4 May 2010. 
30Pramod Mishra, “Grammar of failure,” Kathmandu Post, 5 May 2010. 



22 
 

establishment and traditionalist Nepali forces.31

 Despite the numerous articles that may appear to be sympathetic to the Maoists, there are 

some editorials that are outwardly critical of the Maoists as well.  One of these is “Mauled by the 

mob,” which appeared in the May 6 issue.  The author, Bipin Adhikari, discusses the Maoists’ 

quest for ruling power in the government, stating “The Maoists have not been able to garner an 

absolute majority in parliament and move a no-confidence motion in order to pull the 

government down.  Yet, they want to do it by methods which are not constitutional.”

  Other articles discuss his leadership skills, and 

many discuss the debate around his resignation in a positive light. 

32

 

  By 

viewing these editorials, a pattern emerges that shows Kathmandu Post providing coverage of all 

the major political viewpoints in play. 

Analysis of República: Editorial 

 República’s staff editorials, similar to Kathmandu Post, hold a consistent line throughout.  

Much of the criticism in the editorials is directed towards the Maoists, which is also seen in its 

news articles on the front page.  Many of the opinion pieces discussing the extension of the CA 

emphasize the editorial stance that there should be no conditions attached to its extension, 

conditions being a demand of the Maoists.  An article appearing early in the month blatantly 

stated the editorial stance: 

That he would not resign unless and until the three parties come to a reasonable 
consensus on a wide range of contentious issues that are proving as impediments to the 
constitution-writing process.  And rightly so!  We have always maintained that the 
Maoists can either oust a government by registering a no-confidence motion or through a 

                                                            
31 Aditya Adhikari, “The lure of power,” Kathmandu Post, 4 May 2010. 
32 Bipin Adhikari, “Mauled by the mob,” Kathmandu Post, 6 May 2010. 



23 
 

consensus.  There is no reason why he should give in to the Maoist dogmatism of trying 
to remove a government through the streets.33

The article is definitely critical of the Maoists, going beyond the usual format of an editorial 

article by inserting personal exclamations (“And rightly so!”).  One good thing the article does is 

clearly lay out exactly what the editorial stance on this issue is. 

 

 The critique of Maoist demands continues throughout the month.  In a definitive 

statement, the last line of a May 3 editorial states, “It is time for the Maoists to be flexible.”34  

The paper responded to continuing Maoist demands on May 18: “The Unified Communist Party 

of Nepal (Maoist) and its leaders have proved themselves incapable of rising above petty 

blackmailing and bullying.  Not only has the party come up with a new condition to resolving the 

political deadlock, some of its leaders, as is their wont have resorted to bullying.”35

 However, a few statements supporting the Maoists have appeared.  Significantly, the 

front page editorial ‘Win-win is still possible’, published on May 9, states their belief that the 

ruling coalition should reach out to the Maoists with a fresh proposal.  It also agrees, “As Maoist 

Chairman Pushpa Kamal Dahal told the mass meeting at Tudikhel today, we too believe that the 

ball is now in the court of the ruling parties.”

  This is fairly 

critical; yet serious or consistent critiques of Nepali Congress or UML are not seen. 

36

Criticism of all political leaders is also a theme running through staff editorials.  A May 

29 editorial discussing the last-minute CA extension opines that “we can rightfully blame the 

  This was certainly a refreshing take on Maoist 

coverage, and may be part of the paper’s quest to prove themselves as a neutral, rather than anti-

Maoist, newspaper. 

                                                            
33 “Strike Deal Urgently,” República, 2 May 2010. 
34 “Ball in Maoists’ Court,” República, 3 May 2010. 
35 “Extend CA Tenure First,” República, 18 May 2010. 
36 “Win-win is still possible,” República, 9 May 2010. 



24 
 

leaders for where we are today but we must also thank them for salvaging the country from the 

brink, at least for now.”37  A previously mentioned May 18 article, “Extend CA Tenure First,” 

calls upon the other major parties to fulfill their responsibilities: “The other parties, meanwhile, 

cannot overlook the fact that they too have a huge responsibility and that they have to work in 

tandem with the Maoists.”38

Likewise, the signed editorials follow the same line as the staff editorials.  These pieces 

are critical of politicians in general, and Maoists in specifics.  Generally they avoid clear-cut 

support of any party; however, some articles have argued that Nepali Congress and UML actions 

in regards to standing their ground are justified in reaction to Maoist actions. 

  This article places emphasis on all parties for cooperation, implying 

that the ruling coalition has not been making the effort as well. 

Many of the critical articles have come in relation to debates on the CA extension.  Dr. 

Alok K Bohara’s May 11 article titled “Moving debates to Parliament” criticizes the current 

process of political deal-making.  Bohara argues for transparency, stating that these deals 

“should be done by taking the debate from Radisson Hotel or some foreign embassy to the 

Parliament.”39

A May 5 editorial by Dipendra Jha blames the Maoists for the failings occurring in the 

CA, saying that the Maoists have been purposely sabotaging the CA to avoid adopting a hybrid 

“centrist” constitution that would be in opposition to the party’s interests.

  This is critical of all parties, as newspaper reports discuss meetings between 

heads of all the major parties, and even many of the smaller parties, at various diplomats’ offices 

or homes of officials, among other locations. 

40

                                                            
37 “Midnight deal,” República, 29 May 2010. 

  This is a strong 

38 “Extend CA Tenure First,” República, 18 May 2010. 
39 Dr Alok K Bohara, “Moving debates to Parliament,” República, 11 May 2010. 
40 Dipendra Jha, “Defending the Constituent Assembly,” República, 5 May 2010. 



25 
 

stance to take, and contributes to the perception of República as anti-Maoist.  Another editorial 

criticizes Maoist political posturings: “For Maoists, means always justify the end. Their end is 

absolute power, and they are desperate to have it.”41

Despite the general perception of the newspaper as anti-Maoist, there have been some 

articles that have been sympathetic to the Maoist situation, or at least critical of other parties’ 

stance on the Maoists.  One editorial appearing on May 1 states that to label Maoists as 

undemocratic would essentially be an invitation to catastrophe, not providing any solution.

  One comment on this is the other side – 

other parties are also seeking power, which explains much of the political bickering that has been 

occurring.  However, this is not mentioned here. 

42

Throughout the month of May, there has been one editorial in República that has stood 

out in particular compared to all other editorials.  It was written by CK Lal, published on May 17 

under the title “The Coming Anarchy.”  This piece discusses at length Maoist successes since the 

signing of the Comprehensive Peace Agreement, as well as the failings of Nepali Congress and 

UML in terms of organizing rallies: 

  

This is more of a caution to the other parties than anything, yet is an article that refrains from 

criticism of the party.  In terms of the general strike, some editorials have shown sympathy 

towards those involved in the strike, while also noting the hardships placed upon the residents of 

Kathmandu especially during this time. 

The UCPN (Maoists) does have a command and control system resembling a military 
organization.  Had it not been so, it would have been impossible to keep mammoth 
crowds that besieged Kathmandu for six days under strict discipline… When UML tried 
protests of much smaller scale in early nineties, almost all footpath railings were 

                                                            
41 Jainendra Jeevan, “In, Around & After The Maoist Protests,” República, 13 May 2010. 
42Sukhdev Shah, “Making Loktantra work,” República, 1 May 2010. 



26 
 

uprooted, telephone switchboxes were set afire, stone-pelting crowds broke windowpanes 
and the police became biggest victims of excesses of protestors.43

It is fairly unusual in any paper to see an article that is unapologetically defensive of the Maoists.  

Readers noticed.  Two days later, two letters to the editor were quite critical of Lal’s piece, one 

calling him ‘confused’ and another labeling him as “…the new darling of the Maoists…”

 

44

 

  This 

gives an insight as to the political leanings of the readership of the paper.  If newspapers have a 

certain political bias, generally its readers will share the same bias.  With readers reacting that 

strongly to Lal’s piece, it implies that like its readers, the paper takes a critical stance on the 

Maoists as well. 

Comparative Analysis: Editorial 

 There are two editorials, both published on May 24, that provide an interesting contrast to 

each other.  The article in Kathmandu Post is a staff editorial titled ‘Save the CA’.  In contrast, 

República’s article is ‘Let CA Expire’, by Dr. Hari Bansha Dulal.  The greatest contrast between 

these two is in the title.  Both articles seem certain that the CA will be extended, despite the fact 

that the deadline was only days away at the time of writing.  However, their take on it is quite 

contrary.  Dulal’s article is cynical, stating that “the extension also extends flow of pay and 

perks,” implying that the extension was conducted for that reason above others (such as the 

continuation of constitution-writing and conclusion of the peace process).45

 Apart from that, the articles offer two interesting, contrasting statements.  Kathmandu 

Post’s article states, “To do this [allow CA to expire], however, would be to enter into a 

 

                                                            
43 CK Lal, “The Coming Anarchy,” República, 17 May 2010. 
44 Letter to the editor, República, 19 May 2010. 
45 Dr Hari Bansha Dulal, “Let CA Expire,” República, 24 May 2010. 



27 
 

dangerous territory, of endless scenarios of extreme instability.”46

 There are contrasts between each paper’s staff editorials and the signed editorials.  In 

terms of staff editorials, Kathmandu Post is generally critical of Nepali Congress and UML, and 

supportive (or at least sympathetic) to the Maoists.  In contrast, República is critical of 

politicians in general, and Maoists.  The other parties do not face any significant criticism in 

these editorials from República. 

  This highlights the urgency in 

which the newspaper views the necessity of extending the CA.  Contrary to this, Dulal states that 

without coming to a consensus on contentious issues, it doesn’t make any sense to extend the 

CA.  Each argument has a valid point, and provides an interesting take on each viewpoint. 

 Regarding the signed editorials, in Kathmandu Post these seem to be critical of everyone, 

placing blame on all politicians for the failures observed.  The editorials featured in República 

are also critical of politicians as a whole, but in terms of parties they are critical of Maoists and 

defensive of actions taken by Nepali Congress and UML.  These are observations on the 

majority; as seen there are articles that deviate from these themes (see CK Lal’s piece discussed 

above).  Overall, the editorial page of Kathmandu Post also appears to take a much more hopeful 

stance on the political situation than does República. 

 

Key Findings 

 One of the key findings of the research was on the political bias present in each 

newspaper.  Based on an examination of Kathmandu Post and República for the month of May 

2010, Kathmandu Post is fairly neutral politically, criticizing all major parties.  It also provides a 

                                                            
46 “Save the CA,” Kathmandu Post, 24 May 2010. 



28 
 

wide spread of coverage on differing viewpoints, which may provide the most accurate depiction 

of political events as they occur.  República, in contrast, has a definitive negative take on the 

Maoists, being more prevalent than any criticism of other parties.  Also, its negative coverage on 

the Maoists is greater than Kathmandu Post’s negative coverage of the party. 

 In contrast to public opinion, however, República disputes its image of being an anti-

Maoist newspaper.  Jayshi, in discussing the newspaper, stated: “We see ourselves as a paper that 

values democratic norms, rule of law, and of course, respect for human rights.  Above all, we 

feel that all the parties have to abide by constitutional norms and democratic values.”47

 Another significant finding is in regards to the business ties of newspapers.  In interviews 

with a number of individuals involved in the field of media, the relations between business and 

print media were clearly defined.  Although it was not a focus of this research, The Himalayan 

Times is generally known to cover stories friendly to India.  As its publishers are Indian, 

naturally they would want to protect their own interests. 

  In the 

course of that, he says, their focus on the Maoists is due to the paper’s commitment to human 

rights and ongoing Maoist actions contrary to the values of human rights.  Also, República since 

it was launched, has criticized any party it finds violating any norms.  He continues to say that 

those that accuse República of being anti-Maoist are giving a “free ride to Maoist atrocities,” 

along with the failure to meet previous commitments, especially the 12 point agreement signed 

with the Seven Party Alliance in 2005. 

 The general consensus among those involved in Nepali media is that the structure of the 

media houses in terms of a business angle affects the reporting.  A former journalist from 

                                                            
47 Jayshi. 



29 
 

República stated in discussions of Kantipur that as a large corporation, it has a corporate interest 

to protect.  In his view, there has not been any instances of intervention in editorial decisions.48

 Advertising is another way for external players to influence the political lines of 

newspapers.  Comparing The Himalayan Times and Kathmandu Post, the former is more full of 

advertisements than the latter.  The Indian Embassy, which has its own role in the politics of 

Nepal, has reportedly instructed Indian-owned businesses to not have ties with Kathmandu Post 

and Kantipur in general.  However, since Kantipur is so big, it is unavoidable to advertise in that 

paper.  However, Kathmandu Post’s market is small enough where advertisers don’t need to 

advertise in there.  República, the newest daily, has received ads from India due to its (perceived) 

anti-Maoist stance.  According to Deepak Thapa, director of Social Science Baha in Kathmandu, 

“The Indian factor is very big, so it pays to adopt an editorial line like that.”

  

Regardless, the corporate interests are still important. 

49  In a way, 

however, the lack of ad revenue in Kathmandu Post may be what enables it to take such a neutral 

editorial line.  Kathmandu Post has commented on its lack of ad revenues, citing its ability to 

survive on the presence of a stable subscription base.50

 The importance of strong financials in the media is not lost on those outside of direct 

relations with the media.  In a discussion on the media’s portrayal of the PLA, Pasang, the chief 

of the PLA, stated that the media always gives more space to those who invest large amounts of 

money, as they want to keep their investors happy.  He argues that as the PLA does not pay for 

publicity in any form, there are very few media outlets that view the PLA in a positive light.

 

51

                                                            
48 Bhandari. 

  

49 Deepak Thapa (scholar) in discussion with the author, 26 July 2010. 
50 Upadhyay. 
51 Pasang in discussion with the author, 8 July 2010. 



30 
 

As there are a lack of positive articles on the PLA, his argument sounds more than valid; 

however, further investigation would be needed to discern a definite correlation. 

 This has been a criticism of the Nepali media system, both inside and outside the system.  

Thapa describes publishers as businessmen.  He believes that in Nepali media, “we need 

publishers, not owners.”  Direction in the papers is needed, which is what a publisher should 

provide but doesn’t.  Continuing, he says, “Out here we have owners who are named publishers, 

not quite understanding what a publisher does.”52

 

  As the history of independent media in Nepal 

is quite young, however, this may take time to occur. 

Conclusion 

 There are still a number of issues within print media in Nepal.  Intimidations, threats, and 

violence, often from political parties, are still occurring with little reaction outside the media 

houses themselves.  The financial statuses of the newspapers can still be easily manipulated to 

try to impact the editorial line and political bias of a particular newspaper.  However, one thing 

that must be kept in mind is the young history of independent media in Nepal, which started only 

after 1990.  In 20 years, Nepal’s media has gone leaps and bounds from political-based media, 

producing solely the party line for distribution. 

 It is hard for any newspaper to be completely political neutral.  Even in well-established 

media houses in the West, political biases are still apparent, with specific newspapers labeled as 

‘left’ or ‘right’.  For such young papers (Kathmandu Post at 18 years, and República at just over 

a year), they are each doing a considerably good job maintaining a level of neutrality.  Editors 

                                                            
52 Thapa. 



31 
 

recognize their papers’ shortcomings and are working to improve on those.  With time, there is 

an excellent chance that Nepal’s media will evolve into the truly independent, neutral outlets that 

they more than have the potential to be. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



32 
 

Bibliography 

“The Constitution of the Kingdom of Nepal 1990.”  Federation of Nepali Journalists.   
 <http://www.fnjnepal.org/index.php?cid=83>. 
 
Dixit, Kunda.  Columbia Journalism Review.  By Julia Heming.  30 Sept. 2005  
 <http://www.cjr.org/the_water_cooler/kunda_dixit_on_resisting_press.php>. 
 
Federation of Nepali Journalists.  “Journalist Code of Conduct 2003 (2060).”  Federation of  
 Nepali Journalists. 2003 < http://www.fnjnepal.org/index.php?cid=83>. 
 
Hutt, Michael.  “Things That Should Not be Said: Censorship and Self-Censorship in the Nepali  
 Press Media, 2001-02.”  The Journal of Asian Studies 65, No. 2 (May 2006): 368. 
 
“Interim Constitution 2007.”  Federation of Nepali Journalists.   
 <http://www.fnjnepal.org/index.php?cid=83>. 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://www.fnjnepal.org/index.php?cid=83�


33 
 

Appendix I 

JOURNALIST CODE OF CONDUCT 
2003 (2060) 
 
Preamble : 
Whereas, it is expedient to revise the existing code of conduct by covering all means of mass 
media and adjusting timely international practices and norms, with a basic objective of 
safegaurding the freedoms and rights gauranteed by the Consitution of the Kingdom of Nepal, 
2047 (1990) and making the people well-informed, and making the mass media and the 
journalists more responsive towards the nation and the society, and avoiding misuses of the 
same, by protecting the freedom of press by means of making the mass media and the journalists 
responsible and professional for the development of healthy journalism; 
Now, therefore, with the consent of the Nepal Journalist Federation, as well, this Journalist Code 
of Conduct, 2060 (2003) has been framed and enforced, pursuant to Section 7(b) of the Press 
Council Act. 
 
1. Title, Commencement and Extension: 
(1) This Code of Conduct may be cited as the "Journalist Code of Conduct, 2060 (2003)". 
(2) This Code of Conduct shall commence forthwith. 
(3) This Code of Conduct shall apply to all journalists and communication media working in the 
Kingdom of Nepal. 
2. Unless the subject or the context otherwise requires, in this Code of Conduct,- 
(a) "Journalist" means a media worker related with the profession of journalism such as a chief 
editor, editor, member of editorial board, correspondent, columnist, photo journalist, press 
cameraman, cartoonist, program producer and runner, costume, scene and language editor 
associated with activities such as collection, production, edition and transmission of news 
materials through communication media of any nature like printing, electronic and on-line 
means. 
(b) "media" includes newspapers, radio and television broadcasts and internet news and 
thoughtfull on-line services operated in the Kingdom of Nepal. 
(c) "Council" means the Press Council-Nepal. 
 
3. The journalist and media shall perform the following duties: 
(1) Protection and promotion of press freedom: Being freedom of opinion and expression a basic 
right of a citizen, to always remain firm, vigilant and alert for its protection and promotion. 
(2) Recognition of human rights and international relations: To enhance protection and 
promotion of democracy, justice, equality peace and international collaboration and fraternity 
among friendly nations, while at the same time recognizing rights, interests, principles, norms 
and practices guaranteed by human rights related international instruments. 
(3) Safeguard and enforcement of the right to information: To always remain active and 
dedicated to safeguard the right of the people to be well-informed. 
(4) Imparting true and factual informaiton: To impart true, factual, impartial as well as balanced 



34 
 

information in order to achive the goal of professional journalism. 
(5) Editorial freedom: A journalist should have responsibility and accountability for production 
and impartation of the materials published-broadcast in the media. 
(6) Recognition of right to privacy : To recognize personal and professional secrecy except in 
cases where it causes adverse impact on the public interest. 
(7) High professional practice : To exercise high professional practice in order to carry out 
responsibility, accountability and reliability, being dedicated to the basic norms and principles of 
journalism. 
(8) Decent behavement: To remain alert for moral, courteous and decent working style and 
language, while at the same time recognizing social decency in professional practice. 
(9) Readiness to rectify errors: Upon information of any error or mistake in publication and 
broadcast, to rectify such error or mistake as soon as possible, and to give proper place for a 
refusal or dinial or response, accompanied by evidence, and publish-broadcast the same in clear 
language. 
(10) Social responsibility: Social responsibility shall be to render special assistance through flow 
of information and opinions in the upliftment and development of the disabled, helpless, 
incapacitated, children, women and backward class, sector, nationalities and minor communities. 
(11) Mutual relationship among journalists and media should be professional, healthy, tempered, 
courteous and harmonious. 
 
4. The journalist and media shall not carry out the following acts: 
(1) Not to undermine national integrity: Not to publish and broadcast any news and opinion that 
may undermine the sovereignty and integrity of the multiethnic, multilingual and multireligious 
Kingdom of Nepal or jeopardize the harmonious relations subsisting among the peoples of 
various castes, tribes or communities or contain act of defamation or contempt of court or be 
contrary to decent public behaviour or morality. 
(2) Not to adversely affect social structure : Not to publish and broadcast such deformed and 
provocative materials as may cause adverse impacts on the social structure and be contrary to 
professional dignity. 
(3) Not to disclose secret source of news: To quote source in presenting any news for the 
authenticity and reliability of the news; but protecting such secret source being a duty of the 
journalist, to keep secret the name and identification of such source, except in cases of 
permission by the source. 
(4) Not to use for fulfillment of personal interest: Not to use any information materials, obtained 
for publication-broadcast of the same, for fulfillment of personal interest. 
(5) Not to flow information in a discriminatory manner: Not to flow or impart any news and 
opinion in such a manner as to discriminate on such grounds as of race, sex, religion, region, 
language and color. 
(6) Not to flow information in a manner to make victim suffer further pain: Not to publish 
broadcast any news and opinion through the use of language, picture, figure and scene, as well, 
in such a manner as as to make the victim suffer further pain. 
(7) Not to publish name, address and identification of a victim: Not to publish broadcast any 
news, picture and scene in such a manner as a disclose the name, address and identification of a 
victim with regard to a sexual crime or social disregard or any hateful event or context. 
(8) Not to encourage violence, terrorism and crime: Not to present any news, opinion, picture 
and scene in a manner to encourage disruption, violence, terrorism and crime and to exaggerate 



35 
 

such activity. 
(9) Not to publish and broadcast naked scene and picture in a manner to spread out hatred and 
provocation: Not to publish any hurt, naked and hatred provoking scene and picture in a manner 
to spread out nakedness and provocation and not to be contextual. 
(10) Not to mention name of the person not related with event: In publishing-broadcasting any 
news related with any event, not to present such news in a manner to undermine dignity or 
defame character of a relative or intimate person not related with the event, by attaching the 
name of such relative or person to such event. 
(11) Not to publish unfactual news: Not to distort the fact, confuse for undue benefit, and publish 
a factless remark as news. 
(12) Not to present advertisement as news: Neither to present an advertisement as news nor to 
refute news by way of advertisement; and a communication media shall not generally refute any 
news published and broadcast in another media. 
(13) Not to use without quoting source: In using any news materials communicated by any news 
agency or media, not to publish or broadcast the same without quoting such original source. 
 
5. Complaint and complaint procedures: 
1) A victim may file a complaint with the council against any journalist and media within the 
time-limit referred to in sub-section (4), accompanied by factual evidence showing violation of 
the conducts mentioned in this Code of Conduct. If such a complaint is filed and the Council 
thinks, upon holding general inquiry, that any act has been done in violation of this Code of 
Conduct, the Council shall send summons, accompanied by a copy of the complaint, to the 
accused party, requiring that party to make presence along with evidence, if any, showing 
innocence, generally within seven days or within such time-limit before seven days as the 
Council may think fit. 
2) Notwithstanding anything contained in sub-section (1), if any journalist or media publishes 
and broadcasts any news in a maner to cause negative impacts directly or indirectly on the public 
interest and concern. The Council may on its own initiate action against such journalist or media, 
pursuant to this Code of Conduct. 
3) Notwithstanding anything contained in sub-section (1), the Council may, after general inquiry 
as to the complaint and before sending the summons to the accused party, give the concerned 
journalist or media such necessary direction as to immediately refute the news or beg a pardon or 
send reasonable reply. 
4) If a complaint on publication and broadcast of any news by a journalist and media in violation 
of this Code of Conduct is not filed within fifteen days of publication and broadcast of such 
news, such a complain shall not lie. If there is any resonable reason for failing to file a complaint 
within the time-limit, the Council may entertain a complaint at any time. 
5) After a written response has been filed with the Council by the accused party under the above 
mentioned sub-sections or despite that no response is filed within the specified time-limit, the 
council shall make decision on that matter within twenty days in general. 
6) Prior to making a decision pursuant to sub-section (5), the Council may, if it thinks necessary, 
summon presence of both the complainant and the accused party and hold discussions between 
them. 
7) If the complainant and the accused party reach a compromise and make a joint request in 
writing for compromise, the Council may execute compromise and settle the dispute. 
 



36 
 

6. Provision on Decision and Enforcement 
If any party is held to have committed a conduct prohibited by clause (b) of Section 3 of this 
Code of Conduct, the Council shall make decision and take action as follows in a respective 
manner:- 
1) The Council shall order the concerned media to publish and broadcast the decision made on 
the complaint in such form, place and time as may be specified by the Council. 
2) If the accused party does not carry out the order given under sub-section (1), the Council shall 
make recommendation to the concerned body to suspend the press pass of such party if that party 
holds such pass. 
3) If the accused party does not act under sub-section (1) even after suspension of the press pass 
pursuant to sub-section (2), the distribution verification committee of the Council shall remove 
the media of such party from evaluation process. 
4) If the party does not observe the decision referred to in sub-section (1) even after removing 
from the evaluation process pursuant to sub-section (3) above, not assistance shall be provided to 
such party from the welfare fund of the Council. 
5) If the party does not carry out the act directed under sub-section (1) even after cutting out 
assistance from the welfare fund pursuant to sub-section (4), the Council shall make 
recommendation to the concerned body to suspend the facilities to be provided by His Majesty's 
Government, for a certain period. 
Provided, however, that the Council may, if it thinks necessary, take both actions referred to in 
sub-sections (4) and (5) at the same time. 
6) The Council shall express regret over the journalist and media failing to carry out any decision 
of the Council and publish boardcast this matter publicly. 
 
7. Repeal : 
The Journalist Code of Conduct, 2055 is hereby repealed.53

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
                                                            
53 Federation of Nepali Journalists, “Journalist Code of Conduct 2003 (2060),” Federation of Nepali Journalists, 
2003 < http://www.fnjnepal.org/index.php?cid=83>. 



37 
 

Appendix II: Political Cartoons 

Kathmandu Post 

May 20 

 

 

May 28 

 



38 
 

 

República 

May 1 

 

 

May 4 

 



39 
 

 

May 9 

 

 

May 10 

 



40 
 

 

May 30 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



41 
 

Appendix III: A Front Page Comparison 

May 8 

         

 

 

 

 

 

 

 

 

 



42 
 

May 28 

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



43 
 

May 29 

    


	Appendix I
	JOURNALIST CODE OF CONDUCT 2003 (2060)

